Page 34 - Daily Life Φθινόπωρο 2025 | Market In
P. 34

ΠΡΩΤΗ ΜΕΡΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΩΣ ΝΑ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΕΤΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ


                 κλαίει, που «γαντζώνεται» από τη μητέρα και δεν         ιδιαίτερα τη μητέρα. Βασανίζεται από την ιδέα ότι
                 την αφήνει να φύγει, που δηλώνει την άρνησή του         πρέπει να εγκαταλείψει το σπιτικό περιβάλλον και
                 να σηκωθεί το πρωί και να πάει σχολείο. Ωστόσο,         να απομακρυνθεί από αυτό και εφευρίσκει διάφορες
                 αυτές οι αντιδράσεις υποχωρούν μετά από ένα             δικαιολογίες, όπως το ότι ο/η δάσκαλος/α δε του
                 εύλογο διάστημα, όταν το παιδί πλέον έχει αρχίσει να    φέρεται καλά, ότι οι συμμαθητές του τον ενοχλούν κ.α.
                 προσαρμόζεται στις απαιτήσεις της σχολικής ζωής.
                 Για μερικά παιδιά όμως, η απροθυμία να πάνε στο         ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ
                 σχολείο συνεχίζεται για αρκετούς μήνες μετά την         ΑΡΝΗΣΗΣ
                 έναρξη της σχολικής ζωής και δεν υποχωρεί παρόλες       Τα αίτια της σχολικής άρνησης είναι πολλά
                 τις προσπάθειες των γονέων και των εκπαιδευτικών.       και ποικίλουν ανάλογα με την περίπτωση. Η
                 Τα παιδιά αυτά, εκδηλώνουν διάφορα συμπτώματα,          υπερπροστατευτικότητα της μητέρας και το άγχος
                 όπως ανησυχία, ευερεθιστότητα, νευρικότητα, κλάμα,      αποχωρισμού από αυτή, η ανησυχία ότι εκείνη μπορεί
                 δυσκολίες στο φαγητό και τον ύπνο, εφιάλτες, ζαλάδες,   να πάθει κάτι όταν το παιδί βρίσκεται μακριά της, η
                 ναυτίες, εμετούς, διάρροιες, πονοκεφάλους, τα οποία     δυσλειτουργική δομή της οικογένειας και η έλλειψη
                 συνήθως υποχωρούν όταν ο γονέας συμφωνήσει το           επικοινωνίας μεταξύ των μελών της, η αδιαφορία
                 παιδί να παραμείνει στο σπίτι. Επίσης, χαρακτηριστικό   του πατέρα, είναι μερικοί μόνο από τους παράγοντες
                 των συμπτωμάτων αυτών είναι ότι εμφανίζονται κυρίως,    που μπορεί να συμβάλλουν στην εμφάνιση σχολικής
                 τις μέρες της σχολικής ζωής και εξαφανίζονται τα        άρνησης.
                 Σαββατοκύριακα ή στις γιορτές και τις αργίες. Στις      Από την άλλη αρνητικές εμπειρίες στο σχολείο
                 περιπτώσεις αυτές αρχίζουμε να μιλάμε για σχολική       (παρενόχληση και κοροϊδία από τους συμμαθητές,
                 άρνηση ή φοβία, η οποία δεν θα πρέπει να συγχέεται      αυστηρότητα των δασκάλων, μειωμένη επίδοση),
                 με τις αρνητικές αντιδράσεις των παιδιών όταν           μπορεί να οδηγήσουν στην συσχέτιση του σχολείου με
                 πρωτοπηγαίνουν σχολείο ή με το σκασιαρχείο.             κάτι αρνητικό και επομένως στη φοβία προς αυτό.
                 Το παιδί με σχολική φοβία, πραγματικά υποφέρει
                 από τα συμπτώματά του και «παγώνει» στην ιδέα ότι
                 πρέπει να πάει σχολείο. Έτσι, καταλήγει να κάνει        ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ
                 συστηματικές απουσίες για περιόδους που ποικίλουν       ΑΡΝΗΣΗΣ
                 από μερικούς μήνες μέχρι και ένα έτος. Το παιδί αυτό    Οι συνέπειες της σχολικής άρνησης είναι πολλές.
                 νιώθει ασφάλεια στο σπίτι, κοντά στους γονείς και       Το παιδί που κάνει συχνές απουσίες μένει πίσω στα
                                                                         μαθήματα και όταν τελικά επιστρέψει στη σχολική
                                                                         τάξη αδυνατεί να συμβαδίσει μαθησιακά με τους
                                                                         συμμαθητές του. Η  επίδοσή του πέφτει και το πλήγμα
                                                                         στην αυτοεκτίμησή του είναι μεγάλο. Επιπλέον,
                                                                         απομονώνεται, χάνει τις παρέες και τους φίλους του,
                                                                         γίνεται στόχος αρνητικών σχολίων από τα άλλα παιδιά
                                                                         και συχνά οδηγείται σε κατάθλιψη.
                                                                         Συνέπειες όμως συχνά εμφανίζονται και σε
                                                                         ολόκληρη την οικογένεια. Η άρνηση του παιδιού
                                                                         να πάει σχολείο διαταράσσει την ισορροπία της
                                                                         και εντείνει τη δυσλειτουργικότητά της. Οι γονείς
                                                                         μπορεί να επιρρίπτουν ευθύνες ο ένας στον άλλο και
                                                                         πυροδοτούνται προβλήματα στη μεταξύ τους σχέση.
                                                                         Όπως είναι κατανοητό είναι επιτακτική η ανάγκη
                                                                         της άμεσης παρέμβασης ειδικού. Συνίσταται
                                                                         ψυχοθεραπεία, τόσο ατομική του παιδιού όσο και
                                                                         οικογενειακή, η οποία ως στόχο θα έχει την ομαλή
                                                                         επιστροφή στο σχολείο και την προσαρμογή σε αυτό.
                                                                         Επίσης, η θεραπευτική παρέμβαση θα πρέπει να
                                                                         στοχεύει στη μείωση του άγχους και των ενοχλητικών
                                                                         συμπτωμάτων και την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης του
                                                                         παιδιού. Σε αυτή τη διαδικασία απαραίτητη είναι η
                                                                         συνεργασία γονέων, εκπαιδευτικών και ειδικού. •


                                                                                                            ΙΩΑΝΝΑ ΚΟΥΡΙΑ
                                                                                                            Ψυχολόγος MSc
                                                                                                https://www.ioannakouria.gr

              34
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39